Annonser

_______________________________________________________________________

Dyra påfund

Det är dyrt att annonsera och konkurrensen på annonssidorna är tuff. Det gäller att synas, förstås och bli ihågkommen – av dem som du vill nå med din annons. Därför ska en annons vara träffsäker. Det är vårt jobb att ordna det. Det krävs kunskap i såväl psykologi, sociologi och naturligtvis i grafisk utformning med allt vad det innebär; bildseende, komposition, läsbeteende och tolkningsbeteende för att nämna några exempel. Jag minns några goda exempel, som det där glesbygdsföretaget som fick så många, högkvalificerade sökanden på en enda platsannons. Eller de som ökade sin försäljning med 70 procent på ett år.

Identifikationen hos betraktaren är viktig i all kommunikation. Du blir inspirerad och börjar tänka hur du själv kan placera möblerna hemma i din trädgård.

Annonser behöver inte handla om att rekrytera eller sälja mer. Annonser kan också förmedla ett djupare budskap, till exempel att på lång sikt gynna en bygds tillväxt eller stärka invånarnas självkänsla och stolthet.

Annonser beställd av Valdemarsviks Sparbank. Med ett konsekvent och odramatiskt exponerande av medarbetare ökar också kundernas förtroende att bolla viktiga personliga saker med banken.

En julannons för trädgårdsmöbler, beställd av E&K Möbler. Det är viktigt att göra sig påmind året om även om vissa produkter är mer säsongsbetonade.

_________________________________________________________________________________________________________________________________